Sündmused

Sündmused RSS

Maimu Vannase kostüümikavandite ja akvarellide näitus

25.09.2014
Linnateatri Kaminasaalis on oktoobrikuu jooksul eksponeeritud teatrikunstnik Maimu Vannase kostüümikavandid Mati Undi Noorsooteatri-lavastustele "Vedel vorst" (1989) ja "Tango" (1988), Vanaema kostüüm "Tangos", milles mängis Helene Vannari. Välja on pandud Maimu Vannase viimased akvarellid, seeria "Liblikad" aastatest 1997-1998.  

Teatrikunst
Maimu Vannas on osalenud 67 lavastuse lavamaailma kujundamises, millest suure osa on moodustanud peened ja mitmekihilised intelligentsed komöödiad ja draamad. Kunstniku põhjalikkus ja süvenemine peegelduvad nii tema kostüümi- kui ka lavakavandites. Väljendusrikastes kostüümikavandites hakkab silma dünaamilisus, tegelased on kujutatud neile omastes poosides, ilmekate ning tüübile iseloomulike näoilmetega ning neis on tunda läbimõeldud ja terviklikku, tuuma tabavat nägemust rollist. Olgu tegu komöödia või draamaga, ajaloolist või kaasaegset atmosfääri eeldava materjaliga, Vannase lavakujundusi iseloomustavaks märksõnaks on ikka ja jälle elegantne väljapeetus, täpne ja peen detailitunnetus – tema loodud lavamaailmad pakkusid näitlejatele funktsionaalset tuge ja raamistust ning inspireerivat ja mugavat mänguruumi. Eesti Teatri- ja Muusikamuuseumi kogus ulatub Draamateatri ja kunstniku enese annetustena muuseumisse jõudnud kavandite arv 250 ühikuni. 
 
Maal
Käesoleval näitusel leiab esmakordselt eksponeerimist Maimu Vannase rikkalik ja 
mitmekülgne maalilooming. Maastikuakvarellidega näitustel osalenud kunstniku isiklikest, sümboolse alltekstiga teostest teadis nende valmimisajal 1960.-1980. aastatel väike valitud sõpruskond. Ometi on maalikunstil Vannase elus olnud läbivalt oluline roll – see oli kunstniku omailm, mis täitis autori jaoks ideid, mälestusi ja emotsioone kristalliseerivat ja talletavat funktsiooni, aitas vastu pidada keerulistes ja vahel ängistavateski ühiskondlikes oludes ning isikliku elu keerdkäikudes. Sümbolism põimub neis töödes sürrealismiga, vaikne nukrameelsus huumori ja helgusega ning selles kõiges on tunda omanäolist tugevat kunstnikukäekirja. 

Maimu Vannas
20.09.1914 – 24.10.1998 
 
Maimu Rahel Vannas (neiupõlves Epler) sündis Tartus koolmeistri perekonnas. Tartu 
Tütarlaste Gümnaasiumi kõrval õppis ta Tartu Kõrgemas Muusikakoolis klaverit. 1940. aastal lõpetas Tartu Ülikooli õigusteaduskonna cum laude diplomitööga maksundusõigusest.  
 
1944-1951 õppis Tallinna Riiklikus Tarbekunstiinstituudis (hilisem ERKI) Johannes 
Greenbergi juhendamisel maalikunsti. Ülikooliõpingute kõrval Tallinna Riiklikus 
Draamateatris dekoratsioonimaalijana töötanud Vannasest sai Kunstiinstituudi lõpetamise järel sama teatri kunstnik. 
 
Teater
1952-1957 Tallinna Riiklik Draamateater, kunstnik
1958-1961 Tallinna Kinostuudio, kostüümikunstnik ja kunstnik
1962-1965 Riiklik Vene Draamateater, kunstnik
1981/1986-1995 Vanalinnastuudio, kunstnik
Kujundused: „Kevade” (Tallinna Riiklik Draamateater, 1954, lav K. Süvalep, K. Kiisk), 
„Kaotatud kiri” (Tallinna Riiklik Draamateater, lav J. Järvet), „Kummitused” (Riiklik Vene Draamateater, 1964, lav S. A. Tinkov), „Füüsikud” (Vanalinnastuudio, 1981, lav R. Baskin); kostüümid lavastustele „Cyrano de Bergerac” (Vanalinnastuudio, 1986, lav E. Baskin, lavakujundus E. Õunapuu) ja „Revident” (Vanalinnastuudio, 1987, lav E. Baskin, lavakujundus S. Tjunin). Kujundanud kostüümid filmidele „Tagahoovis” (1956), „Juunikuu päevad” (1957), „Esimese järgu kapten” (1958).

Näituse koostanud ja kujundanud: Maret Kukkur, Maarja Vannas, Kustav-Agu Püüman
Saatetekst: Kerttu Männiste 
 
Teosed pärinevad Eesti Teatri- ja Muusikamuuseumist ning erakogust
Näituse koostajad tänavad: Eesti Teatri- ja Muusikamuuseum, Tallinna Graafikatriennaal, Eesti Kunstimuuseum, Eesti Lavastuskunstnike Liit, Eesti Draamateater, Eesti Kultuurkapital.